We kunnen niet zonder marketing. Als consument wordt er je mee dood gegooid. Kom je eind augustus uit een ver warm land terug van vakantie, kan je vanaf 1 september weer pepernoten enzo kopen. De periode van pepernoten, taai taaipoppetjes, surprises, gedichtjes en natuurlijk de pakjesboot met de goed heilig man zelf en zijn zwarte pieten begint al vroeg. Langzaam aan zie je eind november al de eerste kerstartikelen in de schappen liggen. Sinterklaas is nog niet eens in het land en de kerstballen liggen er al. Op 5 december is het dan zo ver.. het heerlijk avondje is gekomen.. en iedereen leefde nog lang en gelukkig met al zijn nieuwe aanwisten. De dag erna is Sint al meteen het land uit. Overal hangt kerstversiering (echt waar: in A'dam hing er op 5 december nog niets en op 6 december wel) en ook op de radio en tv kun je er niet meer onderuit. Let it snow, let it snow; My only wish this year; Last Christmas; Santa Claus is coming to town.. en zo kan ik nog wel ff doorgaan.. zijn niet meer aan te draaien.. Always CocaCola reclame en nog vele andere zijn niet meer weg te denken uit de reclameblokken. Jongens nog 17 dagen en dan is het kerst. Wat wij er van hebben gemaakt is het een en al circus met toeters en bellen en je zo vol vreten als het maar kan. Maar waar gaat het nu echt om?